Tanulni,de hogyan?
Házi feladat: te hogyan csinálod?
Az élet először megtapasztalt kellemetlen tényei közé tartozik a házi feladat. A diákok módszereiket tekinve két csoportra oszthatók. A józanabb gondolkodásúak (kisebb létszámú csoport) hazaérkezés után uzsonnáznak, átnézik a tévéműsort, beprogramozzák a videót, előveszik és gondosan elkészítik a feladatokat, majd a délután és az este hátralevő részében azt csinálnak, amit szeretnének. A többiek délutáni elfoglaltsága a következő. Hazaérkezés után uzsonna a tévé előtt, keresgélés a csatornák között, mindaddig, amíg akad valami nézhető. Ezután telefonbeszélgetés a barátnővel/baráttal, akit egyébként pár órája láttak legutóbb. Vacsora, majd újra tévé, közben szemrehányó megjegyzések elviselése a szülőktől, amiért még mindig nem kezdtek neki a leckének. A tanulás-álmodozás, tanulás–egy kis nasi, tanulás–egy kis számítógépes játék párosok után rá kell jönniük, hogy fogalmuk sincs, mit tanultak addig, pedig már este 10 óra. Az utóbbi menetrend volt inkább ismerős? Itt az ideje, hogy változtass a szokásaidon, amihez megpróbálunk a továbbiakban néhány hasznos tanáccsal szolgálni.
A hatékony tanulás feltételei
Mindenki számára egyformán alkalmas, ideális tanulóhely nincs, mert ez ízlés és hajlam dolga is. De néhány alapkövetelmény azért elengedhetetlen a munkakörülményekkel kapcsolatban. 1. Legyen egy saját tanulóhelyed, amelyet rendszeresen használsz. A legjobb persze egy saját szoba, jó nagy asztallal, amelynek a magassága is megfelelő. A széked legyen háttámlás, és lehetőleg párnázott. A tanulóhelynek hangulatosnak és jól megvilágítottnak kell lennie. A természetes fény vagy asztali kislámpa fénye balról és elölről érkezzen. 2. Szükséges segédeszközök: írásra valóban alkalmas írószerek, sok megfelelő méretű papír, kézikönyvek (szótárak, lexikonok), tankönyvek karnyújtásnyira, rajzeszközök, naptár, óra. 3. Tanulni csak jó közérzettel lehet. A jóllakottság, éhség hideg, meleg környezet, oxigénhiány, fáradtság nagymértékben zavarja a munkát. 4. A zene nem szükségszerűen hátráltatja, sőt, még elő is segítheti a tanulást. A rádióra, tévére azonban ez az állítás nem igaz, mert a beszédhang zavarja a koncentrációt. 5. Egyeseknek sajátos tanulási hóbortjaik vannak, amelyek butaságnak tűnnek ugyan (verstanulás a szőnyegen fekve, radírrágcsálás a matekpélda megoldása közben), mégis van gyakorlati értékük: automatikusan tanulásra állítják be a szervezetet. Túlzásba azért ne ess: ha túl sok időt rabol el a ,,ceremónia”, már nem éri meg.
Egyedül vagy csoportosan?
– Egészen új, vagy csak memorizálandó anyagot legjobb egyedül tanulni. – Az egyszerűbb tananyagokban való jártasság ellenőrzésére, a diktálás utáni írás gyakorlására vagy matematikai feladatok megoldására válassz egy hasonló tudású, képességű diákpárt. Arra azonban vigyázzatok, hogy ne váljon traccspartivá a közös tanulás. – Egy gyengébb és jobban tanuló diák közös tanulása látszólag csak az előbbinek kedvező, ez azonban nem így van. Az ismétlés mindig hasznos, persze csak abban az esetben, ha nem csináljátok meg egymás helyett a leckét. – 3-4 fő együtt tanulása leginkább a felsőoktatásban szükséges: a tanárok tanulmányok, dolgozatok megírását kérik a csoportoktól.
A puskázásról
Ez a téma általában tabu, az ilyenfajta segédeszköz a tanárok szemében ,,bűn”. A tanulókat egy zsebben, tolltartóban elhelyezett papiros, vagy padra felírt képlet sokszor inkább lélektani, mint gyakorlat előnyhöz juttatja. Vész esetén legalább van mibe kapaszkodniuk, és a megírására szánt időt sem bánják, ha a puskát mégsem kell használniuk. Egy felmérés szerint csak minden ötszázadik esetben lepleződik le a puskázó, ezért nem kimondottan a lebukás és büntetés teszi veszélyessé ezt módszert. Sokkal inkább a felesleges idegeskedés, amíg kivárod a megfelelő alkalmat, és kikeresed a hiányzó szót vagy képletet. Ebben az idegállapotban még az is előfordulhat, hogy végül az sem juteszedbe, amit pedig megtanultál. Te döntöd el, hogy megéri-e a kockázatot! |